Winnende offertes en die ene gouden tip

door | 15 aug 2011 | acquisitie, klantgerichtheid, ondernemen, verkoop

Lastiger schrijfwerk bestaat niet; de offerte. Overal waar ik kom is het maken van goede offertes “ook een puntje van aandacht”. Terecht, vanwege de belangrijke rol van die de offerte speelt in de conversie, in dienstverlening en business to business. Voor elkaar krijgen dat je veel offertes mag maken is één ding. Er voor zorgen dat veel van je offertes opdracht worden is nog iets anders.
Het belangrijkste dilemma in offreren is de keuze tussen standaardisatie en maatwerk. Sjablonen zijn onmisbaar om tal van redenen, waarvan efficiëncy er één is. Maar sjablonen gaan een eigen leven leiden en voor je het weet lijken al je offertes op elkaar. Klanten hebben daar een neus voor en vragen zich af waar zij nog voorkomen in je verhaal. Aan de andere kant; telkens weer een nieuw wiel uitvinden is duur en hóeft ook helemaal niet. Wie bepaalt hoe waar het midden ligt?
Het is keer op keer een lastige keuze. Als je met maatwerkoffertes een conversie van 100% haalt, dan is je tijd goed besteed en is je offerte zelf in feite betaald werk. Als je veel offertes maakt en je conversie moet omhoog, dan moet je er misschien vaker eentje afwijzen, óf er wat meer van je klant in stoppen.
Offreren; ik heb heb tal van suggesties, maar geen standaard antwoord. Hoe pak jij het aan?