Wees hardhandig met uw klanten

door | 20 mei 2010 | acquisitie, adviseren, communicatie

Ik vertrouw mijn fysiotherapeut als mijn tandarts. Geen van beiden hoef ik tegen het lijf te lopen op vakantie, maar hun nummers staan in mijn telefoon. Als het nodig is kan ik niet snel genoeg in hun wachtkamer komen. Om vervolgens verrast te merken dat het eigenlijk opeens wel mee valt met de pijn. Tot ze aan de gang gaan, met de handen of met het haakje. Want dan piep ik wel weer. Tot alles bereid.
Blindelings volg ik op wat die twee me aanraden. Mond en portemonnee wijd open. Gedwee laat ik me kneden. Als ik ergens meegaand van word, dan is het van de vinger op de zere plek. Als ik iets vertrouw, dan is het feilloos geprik in de gevoelige zenuw. Hoe zeerder het doet, des te volgzamer word ik.
Uw klant wil dat ook. Hij hoeft u niet aardig te vinden, hij wil alleen maar blindelings op u kunnen vertrouwen. Om dat te bereiken moet u hem pijn doen. Zo snel als u de kans krijgt, op de juiste plek en niet te voorzichtig. Het Auw! van uw klant is een van de eerste dingen die u wilt horen. Vervolgens gaat u samen filosoferen over de ingreep, de behandeling, het recept. Maak van uw klant een bewonderaar. Knijp hem stevig op de zere plek.