De beste content voldoet aan het één-ding-criterium. Of het nou een presentatie is, een boek, een blog of een tweegesprek; er moet één ding van blijven hangen. Barstensvol goeds, daar gelooft niemand in. Heel veel nuttige tips? Wie gaat ze allemaal onthouden? Nee één ding, dat maar door blijft zingen in je hoofd. Dat maakt écht goede content.
Zo las ik een best-wel-goed artikel over presenteren. Er was stond een zinsnede in, waar ik vanmorgen aan terugdacht. “Having the zen state of selling.” Maar de auteur vult het nauwelijks in, wat mij dan weer uitdaagt om dat namens hem te doen. (Kijk dat is nou goede content; uitlokking 🙂
Zen in zaken doen is volgens mij:
- Eén zijn met je verhaal. Het ontspannende zeker-weten dat het overal betekenis heeft. Vanzelfsprekendheid die je bevrijdt van geheig en geleur.
- Los staan van je product of aanbod. De overtuiging dat je waardevol kunt zijn voor je gesprekspartner, ongeacht wat je te bieden hebt.
- Alerte aandacht. Aanwezig zijn en opmerkend. Niet afgeleid door bijgedachten of vergezichten. Een en al oog en oor voor wat er is.
- Onkwetsbaar zijn. Niet gehinderd worden door ego, eigendunk of oordelen. Meebewegen met de energie van de ander. Comfortabel.
Zo heb ik van één ding toch weer vier gemaakt. Als er maar iets bij is voor jou.