Wat is jouw plakplaatje?

door | 28 jan 2014 | adviseren, communicatie, presenteren

Kun je het even voor ons tekenen? Ja, op die flipover graag. Er ligt wel ergens een stift en pak maar even een nieuw vel. Iets eenvoudigs graag, een paar lijnen maar. Breng dat hele verhaal van zonet nou eens terug tot de kern, en maak daar dan eens een plaatje van. Wij houden namelijk enorm van plaatjes. Bij praatjes.

Serieus lastig dat je het niet kunt beetpakken; dat wat jij in de verkoop hebt. Lastig voor jou, maar vooral voor je klant. Wat te doen als er niets te voelen, proeven, ruiken, beetpakken en uitproberen is. Waarmee overtuigen we dan? Meer woorden? Mooiere woorden? Grotere, duurdere en moeilijkere woorden? Zodat het duidelijker wordt? Vergeet het maar. De weg van het woord loopt al te vaak dood.

Wie slim is kiest een andere weg, die van whiteboard, flipover of gewoon van blocnote en potlood. Die tekent het even, in plaats van er nog meer woorden aan vuil te maken. Met simpele lijnen een grafiek, matrix, hefboom of ander krachtbeeld. Een pijl voor richting, een fuik naar het eindpunt, drie cirkels voor een overlapping. Niet allemaal, maar één plaatje dat beter plakt dan duizend woorden. De kracht van alle grote ideeën zit in hun overdraagbaarheid.