Voorkom de sleet in je klantrelaties

15 jul 2010 | communicatie, ondernemen, verkoop

Laat jezelf geen zand in de ogen strooien. Klanttevredenheid is ook niet alles. Je mag best blij zijn met een dikke zeven, maar dat zegt nog niet, dat je tevreden klanten daadwerkelijk terug zullen komen. Er is onderzoek genoeg waaruit blijkt dat ze net zo makkelijk naar de buurman gaan. Klanttevredenheid is je minimale vereiste.  Wat je wilt is klantenthousiasme.
Het is het gevaar van elke relatie: de sleet. We denken elkaar goed te kennen, we gaan elkaar voorspellen, we kijken niet echt meer en we verwachten geen nieuwe dingen meer van elkaar. De relatie kan prima zijn, en er is van twee kanten tevredenheid. Tot we een keer ergens een deur open doen en geraakt en verrast worden door een frisse blik, een ander geluid, een nieuw gevoel. En opeens zijn we iets minder tevreden met het oude.
Klanten willen niet gewoon tevreden zijn, ze willen geboeid, vermaakt en verrast worden. Ook als u niet de Efteling bent; uw zaak is uw theater, uw show, uw publiek, leg de lat maar wat hoger.

Deel dit met

2 Reacties

  1. Paul Hassels Monning

    Treffend verwoord en erg herkenbaar. Wat is het toch dat de middelmaat (te) vaak regeert en we tevreden zijn met een 6 of een 7?! Erg inspirerend in dit kader vind ik het gedachtegoed van NPS/ Net Promoter Score en vooral dat van Rijn Vogelaar cs rondom de Superpromoter. Bij het dagelijks streven naar een ultieme klantbeleving zijn inderdaad voorbeelden uit entertainment en hospitality zoals Disney, Joop van den Ende of De Efteling een prima uitgangs- en ijkpunt.

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Lees ook “De 9+ organisatie van Veldhoen en Van Slooten” . Dank voor je reactie

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Paul Hassels Monning Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer