Gisteravond at ik bij een restaurant hier om de hoek. Het was prima verzorgd; precies als in 2018, toen ik er de vorige keer was. Al die jaren ertussen is het niet bij mij opgekomen om er terug te gaan. Het was open, maar niet in mijn gedachten.
Bedrijven kunnen opgaan in hun omgeving. Onderdeel worden van het zakelijk landschap. Vanzelfsprekend aanwezig in je blikveld, niet afgewezen, maar ook niet bemind. De supermarkt in je wijk waar je nooit komt. De autodealer waar je nooit verder komt dan de tankshop. Die webdesigner in je businessclub, die accountant, die man met die computershop. Ze zijn er altijd, maar nooit in je gedachten.
Gevestigd zijn is een valkuil. Voor je het weet is je bedrijf figurant of decor op het zakelijk toneel. Dus zul je om de haverklap een nieuwe rol op de voorgrond moeten opeisen. Renoveren, herinrichten, uitbreiden, herpositioneren, actievoeren, samengaan, afsplitsen, oprichten, onderzoeken, rapporteren, openstellen, oppoetsen, leegverkopen, uitnodigen, vernieuwen.
Nieuw is het toverwoord. Nieuws brengt mij op gedachten.
Nawoord:
De gedenkwaardige Drs. P. schreef in een ver verleden al eens een heel boek over het belang van het woord Nieuw in de reclame.
Het staat hier ergens op de plank. Doe het maar even met een screenshot.