Twee dagen

door | 15 okt 2008 | leiderschap, ondernemen, strategie

“Die brand was het beste wat me op dat moment kon overkomen. Ik heb twee dagen gejankt en toen was het klaar en zijn we overnieuw begonnen.” Hij staat voor zijn gloednieuwe gebouw en haalt nog eens diep adem. “De energie die in mensen loskomt als zoiets gebeurt is onvoorstelbaar. Binnen een week hadden we een geimproviseerde showroom in een grote tent en een helpdesk aan de gang in een call center om de hoek. Er was helemaal niets meer, we begonnen totaal overnieuw. Ik ben heel wat mensen dank verschuldigd, maar vooral trots op ons eigen team. Nooit geweten dat we tot dit in staat waren. We zijn een heel ander bedrijf nu. Zonder de brand hadden we dit niet voor elkaar gehad.”
Blussen, balen en beetpakken. Als de nood het hoogst is, is de ondernemer op zijn best. Er is weinig dat zoveel energie genereert als een crisis die aan je hele bestaan raakt. Ondernemerszin komt van binnen, urgentie van buiten en de combinatie maakt wonderen mogelijk. Twee dagen om tot jezelf te komen en daarna aanpakken wat als eerste moet. Gisteren vergeten, deur open en verkopen. Helemaal overnieuw beginnen. Crisis schept kansen. Zijn uw twee dagen al voorbij?