Sorry dat we groot zijn

door | 18 feb 2013 | communicatie, marketing, ondernemen, presenteren

Drieëntwintig vestigingen? Twaalf landen? Zeventienduizend medewerkers? Dat zijn een hoop redenen, waarom ik geen klant bij jullie zou moeten willen worden. Zet ze dus niet zo prominent op de eerste dia van je presentatie.

Groot zijn in zaken wordt overschat. Bij groot denk ik aan log, onbereikbaar, onpersoonlijk, en arrogant. Groot is overhead, wachttijd, afstand en bureaucratie. Noem mij één reden waarom de grootste de beste zou moeten zijn is. Ja de laagste prijs misschien. Maar die krijg je vaak niet van de grootste.

Voor alle andere redenen waarom ik klant bij je wil worden, hoef je niet de grootste te zijn. Deskundigheid, ervaring, flexibiliteit, betrouwbaarheid van levering en service? Ik ken eenpitters en mkb-ers die daarin uitmunten. Om heel veel redenen doe ik liever zaken met een kleintje. En zo ken ik meer mensen.

De enige manier van omgaan met je groot zijn is je ervoor te excuseren. Leg uit dat het aan je klanten ligt en dat je je uiterste best doet om desondanks klein te blijven.