Ondernemers en leuke mensen

door | 14 sep 2017 | communicatie, ondernemen

Er is wel iets aan het veranderen in ondernemersland. Langzaam maar zeker. Of; het is er altijd geweest en het wordt nu meer zichtbaar. Feit is dat ondernemen nog steeds draait om poen, winst, rendement in de tent. Maar steeds vaker komt er iets bij dat vroeger geen rol speelde, of minder in het oog liep. Iets plussigs.

Er waait nog steeds een straffe niets-voor-niets-wind in ondernemerskringen. In mijn boeken beschrijf ik het Dagobert principe; bij alles een oog op het geldpakhuis hebben. Het is een belangrijke les voor iedereen die bedrijven als klant heeft: begrijpen hoe een ondernemer denkt. En samen met die ondernemer kunnen rekenen: denken in opbrengst.

Maar er is wel iets bij gekomen de laatste decennia. Sinds People, Planet, Profit en sinds Purpose (Sinek) is er meer onder de ondernemerszon dan winst alleen. Een goede MVO ontwikkeling, die ondanks alle hypes traag maar bestendig is. Ondernemers hebben nu eenmaal een lichte afwijking naar de kant van de portemonnee. Dat maakt ze ondernemer en ondernemen maakt ze zo.

Maar er is meer. Nóg meer. Het kan mijn eigen afwijking zijn, maar ik selecteer mijn klanten en relaties steeds vaker op hun “blind enthousiasme”. Op hun bereidheid om samen iets aan te pakken waarbij eigen nut of opbrengst niet op de eerste plaats staat, of zelfs twijfelachtig is. Die ergens op aanslaan, “gewoon omdat het leuk is.” Of “omdat je er blij van wordt.” Het laatste meestal samen met een heleboel andere mensen. En ik denk dat het een trend is. Samen iets ondernemen voor de lol.

Ik zoek ondernemers met een afwijking voor plezier. Zonder die vijfde P doe je gewoon niet mee.