Marketing en het vooruitzicht van lucht

door | 6 dec 2017 | marketing

Ik bestelde een bladhark, maar dat was verkeerd. Ik moest vragen om ¨het vooruitzicht van een opgeruimde tuin.¨ Want volgens Seth Godin kopen mensen geen producten en diensten, maar relaties verhalen en beloftes. In een uitwisseling op twitter werd mij deze les gelezen. Ik heb toch maar om een bladhark gevraagd.

In de marketing nemen we onze goeroes te serieus. We maken wetten van hun oneliners en slaan de context en de nuances liever over. Zo ontstaat bullshit uit dat wat op zichzelf waardevolle observaties en adviezen zijn. De bullshit waar het vak berucht om is. Marketeers hunkeren naar gaten, met dank aan Jos Burgers. Alle andere mensen zetten gewoon een boormachine op hun lijstje.

Het gaat bij Godin én bij Burgers natuurlijk over de waardenhierarchie en de pyramide van Maslow. Maar die wordt vervolgens veel te breed en absoluut gemaakt. In míjn straat wil niemand een verhaal bij zijn bladhark, laat staan een relatie. Het verhaal van míjn oude hark is dat de steel kapot is. Het vooruitzicht is dat hij breekt. Dat is genoeg.

Marketeers hunkeren naar gaten die ze kunnen vullen met hoogdravendheid en gewichtigdoenerij. Daaraan danken we de onbegrijpelijke reclame van automerken, de bombast van benzinemaatschappijen en banken die de wereldvrede beloven.

Zo meteen na het tanken niet vergeten even de bandenspanning te controleren. Want van dat vooruitzicht word ik nou gelukkig. Van gratis lucht.