Lijdt je klant aan keuzestress of aan verveling?

door | 11 feb 2016 | acquisitie, klantvriendelijkheid, marketing

Mooi eigenlijk, die winkels van V&D overal. Voor menig stadscentrum is (was) het warenhuis een onmisbare schakel in ¨het loopje¨. Voor al die mensen die zonder plannen komen winkelen, is even door de V&D lopen een belangrijke tijdspassering. Ze hebben er alles, ze zoeken eigenlijk niks en ze vinden het er ook niet.

In veel bedrijven zit íets van V&D. Iedereen is er welkom en hun menubalk op hun website ziet eruit als de looproute door het magazijn. Je kunt van drie kanten binnen en langs vier er weer uit. Eenmaal buiten ga je op zoek naar een speciaalzaak. De ondernemer vraagt zich ondertussen af waarom er niet íets gekocht is. De klant zegt: ¨Ze hadden hét nét níet.¨

Klanten zijn net mensen. Ze willen een beetje geleid worden. Ze willen geholpen worden, om zich te herinneren wat ze ook alweer zochten, geholpen met niet teveel keuzes krijgen en geholpen om te zeggen: ¨Dan kies ik voor die.¨

Ook jouw onderneming is een winkel. Richt hem als volgt in:

  • Wees een doel in plaats van een passage.
  • Wees duidelijk over voor-wie je er bent en voor-wat.
  • Straal net zo hard uit uit voor-wie-niet en voor-wat-niet.
  • Herinner je klant aan zijn probleem of behoefte.
  • Denk over je aanbod als over een set van oplossingen.
  • Biedt bij alles een beperkt aantal keuzes.
  • Doe altijd een concreet voorstel.

Keuzestress bestaat. (of niet). Het is stress door gebrek aan hulp. Daar kunt u iets aan doen. Net als aan verveling.