Leve de onvolmaaktheid

door | 3 feb 2010 | ondernemen, strategie

Ambtenaren zullen de regels niet afschaffen. Pillenfabrikanten kunnen niet zonder ziekte. Dat auto’s stuk gaan is belangrijk voor dealers. En voor coaches kunnen managers niet genoeg met problemen zitten.
Vragers en aanbieders hebben elkaar even hard nodig. Markt is het ontmoetingspunt van gelimiteerde middelen en acceptabele oplossingen. Een fabrikant van niet slijtende schoenzolen draait zichzelf uiteindelijk de nek om.
De markt van vandaag is een compromis, een status quo, een momentopname. Goed genoeg en niet te duur vinden elkaar. Iedereen blij. De markt van morgen is die van ietsje beter en net iets voordeliger. Marktontwikkeling is dan ook meer evolutie dan revolutie, wat sommige vernieuwers ook mogen schreeuwen.
Problemen helemaal oplossen en de vraag voor eens en altijd uit de wereld helpen is niet echt slim. Waarover en waarmee zijn we dan morgen nog druk? Innoveren is vooral op tijd weten ophouden met doorontwikkelen. Strik erom, prijsje erop en in de etalage ermee. Klaar is klaar en verkopen maar. We bestaan bij de gratie van onvolmaaktheid en slijtage.