Koning

door | 25 mrt 2009 | communicatie, verkoop

Laat u niets wijs maken door verkooptrainers en salescoaches. Ze hebben allemaal hetzelfde commercieel correcte verhaal. De klant is koning, hij moet op zijn wenken bediend worden. Gelooft u dat ook? Laat mij u dan uit de waan halen: het gaat helemaal niet in de eerste plaats om de klant. Nee, alles draait om U!
De klant is koning is hét alibi voor luie verkopers. Wie iemand zoveel macht geeft wordt zelf dienaar en als hij niet uitkijkt slaaf. Luisteren, invoelen, samenvatten, nog eens bellen en afwachten tot het de majesteit belieft. Wie belet moet vragen, komt met zijn hoofd naar beneden binnen en is blij als hem iets wordt toegeworpen vanaf de troon. De verhoudingen zijn wel duidelijk. Toch?
Echte verkopers beginnen bij zichzelf. Als eerste zorgen ze dat ze zélf goed in het zadel zitten, weten welke kant het op moet, wat ze in hun ransel hebben en wat ze waard zijn. Zo te paard overzien ze het speelveld en leiden ze de opmars. Als koning klant voorbij komt, zal hij onder de indruk zijn en voorstellen het strijdperk samen verder te verkennen. Als gelijken en als bondgenoten.