“Mij niet gezien” en “Waar is hier de nooduitgang?” Je kon het de mensen hardop horen denken, toen onaangekondigd een cameraploeg verscheen bij het event.
Een grote lens, scherp licht dat je in het gezicht schijnt en een verslaggever die je een microfoon onder je neus duwt; voor veel mensen is het gruwelen. “Als ze op mij afkomen ben ik weg.”
Het was echt niet Geen Stijl. Geen afzeikverslaggever, die het slechtste in mensen naar boven wilde halen. Gewoon de registratie van het event. Niet eens live-stream, maar een sfeerimpressie voor een leuk youtube filmpje op de website. Voor geïnteresseerde mede-ondernemers. Best leuk eigenlijk als je daarbij in beeld komt en je verhaal vertellen mag. Minder dan een minuut misschien. Een hele minuut voor jou zou je ook kunnen zeggen. Waarom zou je weglopen? Grijp aan die kans. Zoek op die camera.
Als ondernemer heb je natuurlijk geen last van valse bescheidenheid. Waar je wel last van hebt is onvoorbereidheid en ongeoefendheid. Aan beiden kun je wat doen. Weten wat je kwijt wilt als je de kans krijgt. Jouw een-minuut-verhaal-voor-iedereen kun je oefenen voor de spiegel of je webcam. Terugkijken en verbeteren. Schrappen en aanscherpen. Steek er tijd in raad ik je aan. Want die cameraploeg ga je tegenkomen. Steeds vaker.