Je zult maar mooi zijn in zaken

10 dec 2014 | gedrag, presenteren, verkoop

Het wringt natuurlijk. Dat succes samenhangt met een aantrekkelijk uiterlijk. Als we zo ons best doen om allemaal gelijk of gelijkwaardig te zijn, dan is het een beetje zuur dat moeder natuur zich daar weinig van aantrekt. Maar mooie mensen hebben het makkelijker; het Sociaal Planbureau heeft het vastgesteld. In de week van het verschil. Dat klopt dan weer wel.

In de interviews en commentaren is het ongemakkelijk. “Maar knapheid is toch subjectief?” probeerde een radioverslaggever het vanmorgen nog. Al snel ging het over sollicitatietraining, kledingadvies en een stevige handdruk. Want ook zelfvertrouwen zet je op voorsprong op de arbeidsmarkt. Het belang van lekkere looks lieten ze verder maar liggen. Alsof het één en het ander ….

Laten we er niet omheen draaien. Iedereen begrijpt dat je met lengte en looks een plus hebt als je iets wilt verkopen, of gedaan krijgen. En iedereen snapt dat er codes zijn voor wat we mooi en aantrekkelijk vinden en dus ook voor minder mooi. Het is de werkelijkheid. Toch ken ik heel veel succesvolle mensen die nooit model of filmster zullen worden. Uiterlijk helpt dus wel, maar er zijn belangrijker dingen. Ik noem er even vijf:

  • geloof in jezelf
  • relativeringsvermogen
  • heilig vuur
  • gevoel voor humor
  • nieuwsgierigheid

Er zijn zoveel mooie mensen die dat allemaal niet hebben. Die verkopen dan ook niets. Laten we met ze meeleven.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer