Je prijs verhogen, hoe doe je dat?

16 nov 2011 | klantgerichtheid, ondernemen, strategie

Gisteren werd het me nog gevraagd. “Moet ik mijn tarief bijstellen, denk je?” En verlies ik dan niet mijn gezicht?” Ik wilde al enthousiast antwoorden, tot ik begreep dat het niet over een prijsverhoging ging maar over prijsreductie. Het zijn natuurlijk lastige tijden en als de nood aan de man is , of aan de vrouw… ja, wat doe je dan?
Je prijs verlagen lijkt me een heilloze weg. Ik adviseer graag het tegendeel en wordt dan regelmatig schaapachtig aangekeken. “Je prijs verhogen? Hoe doe je dat en helemaal in deze tijd?” Net als in andere tijden is mijn bewering en dan heb ik het niet eens over inflatiecorrectie. Er is maar één manier om echt je prijs te verhogen en dat is beginnen met je kwaliteit.
Stap 1. Verdubbel je tarieven eens voor het gemak en maak daarvan eens een nieuwe prijslijst. Gewoon voor de oefening.
Stap 2. Vraag je af wat je moet doen aan je aanbod om die nieuwe prijzen waard te zijn voor klanten. Dit is het lastige deel, maar als je niet te snel opgeeft bedenk je wel iets. Misschien kunnen anderen (klanten bijvoorbeeld) je helpen met dat denken.
Stap 3. Ga daar aan werken, aan die kwaliteit die dubbel zoveel waard is als je huidige. Als dat gelukt is, mag stap 4 geen probleem meer opleveren.
Stap 4 is verdubbel je prijs. Dat is mijn advies. Zie maar wat je er mee doet.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer