Hoe het wél werkt (en hoe niet)

door | 3 okt 2012 | communicatie, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, verkoop

Wie zou jou verleiden? De bakker die met een megafoon in zijn deuropening gaat staan en roept dat hij oliebollen verkoopt? Of de bakker die midden op straat rondloopt met een dienblad met partjes oliebollen om je te laten proeven? Ik kwam zaterdag thuis met een zak vurrukkelukke oliebollen. Onbedoeld. Oliebollen reserveer ik normaal gesproken voor de laatste week van het jaar. Wie denk je dat mij verleid heeft?

Zo werkt het ook met parket. En met accountancy, saunabezoek, websitebouw en parfumerie. Iedereen roept op het internet wat hij doet en wat er in de aanbieding is. Maar weinigen steken hun nek uit en geven iets weg, zomaar, gratis, voor niks. Terwijl dat de beste manier is om te verleiden; jezelf aanbieden met alles wat je hebt, te geef, te grijp en te graai. Om te proberen, om kennis te maken. Terwijl echt iedereen het zou kunnen doen. Kennis delen. In plaats van zichzelf omroepen. Wat een herrie. En jammer van al die gemiste kansen .

Er is kennis van parket, over soorten parket en over parket leggen en over parket onderhouden. Over de sauna valt ook veel te vertellen; zoveel mensen zoveel vragen. En parfumerie? Je moest eens weten wat mensen allemaal niet weten over parfum. En hoe je ze wijzer kunt maken en hoe je zo expert wordt. De expert die je al bent. Maar nu ook in hún ogen.

Dankzij het internet geldt meer dan ooit: Kennis delen leidt tot kennismaken.