U droomt wel eens van uw eigen groentenzaak, ambachtelijke bakkerij of mooieboekenwinkel? Dan is de kans twee op drie, dat u op dit moment zoiets bent als consultant, coach, adviseur of trainer. Onderzoek wijst uit dat in de moderne praatberoepen meer dan de helft van de beoefenaren bij tijd en wijlen hunkert. Naar iets concreets, iets tastbaars, een mooi product om te verkopen. Gisteren hoorde ik nog: “Altijd maar die praatjes, die rapportjes en die argumentjes, het gedoe! Ik zou soms liever zo’n stalletje op de markt willen, met fietsonderdelen. Zeven euro vijftig – anders nog iets – zakkie erom mevrouw? Goedenmiddag. ”
Het gaat natuurlijk niet om abstract of concreet in je werk. Het gaat hier over de betekenis en het belang van wat je doet. Veel professionals zijn in de loop van hun baan aan die wezensvragen voorbijgeraakt. Bedrijfsmissie in de rugzak, de klant centraal, altijd diens vraag als uitgangspunt, verplaatsen verplaatsen verplaatsen. Ze zijn niet meer in de buurt van zichzelf en ervaren die afstand als een verlies. De hang naar iets concreets – iets tastbaars; eenvoudig en overzichtelijk – is heimwee naar zichzelf.
De troost is, dat je niet in de groenten of de boeken hoeft te gaan om jezelf terug te vinden. Gewoon eens rustig klankborden over wat je doet, waarom, hoe je het doet en wat dat over jou vertelt helpt vaak al veel. Het mooist is, wanneer je erachter komt dat je geknipt bent voor de baan die je al hebt. Het is als opnieuw thuiskomen: u heeft uw bestemming al bereikt.