Het einde van de marketing wordt vaker verkondigd dan het einde van de wereld. Meestal door profeten van een andere – vaak particuliere – kijk op marketing. “Oude marketing is dood; leven nieuwe marketing”. Maar deze keer lijkt het of iemand zich serieus zorgen maakt over een naderende eindtijd en vooral de grote marketingleegte daarna.
De schrijfster van de betreffende onheilstijding werkt voor de DDMA, branchevereniging voor “data-driven dialoogmarketing”. Vroeger zeiden we direct marketing. Het is haar professie die ze onder druk van privacywetgeving ziet sneven. De strekking van haar betoog: Hoe moet je straks nog ondernemen als ongevraagde post niet meer mag? Klassiek product-denkend vergeet ze dat er meer is in het marketingleven dan direct mail.
Ik denk dat ze gelijk heeft met het haar voorspelling van het einde van direct marketing in zijn huidige vorm. Klanten en kopers zijn nu echt de baas en oriƫnteren zich en beslissen op eigen moment en op eigen kompas. Waaibomenmarketing met ongevraagde post en e-mail zal sneuvelen. De toekomst is aan de waardemarketing, met heel veel en goed luisteren, met uitstekende content en met slimme zoekmachinetactiek. Marketing is meer marketing dan ooit tevoren. Marketing is per definitie opt-in.