Er is weinig dat de hartslag van de mens zo doet huppelen als de aankondiging van gratis. Je hoeft de beelden van de huishoudbeurs maar voor ogen te halen om te begrijpen wat ik bedoel. Als we iets kunnen krijgen zonder daarvoor te hoeven betalen doen we dolle dwaze dingen. Buitenkansjes maken het beest in ons los.
Zodra iets gratis is stopt ons weldenkend vermogen. De vraag óf we het wel nodig hebben gaat naar de achtergrond. Er is geen afweging meer van kosten en baten. Pas bij thuiskomst vragen we ons licht verbaasd af we er mee moeten. Veel van de gratis spullen verdwijnen naar zolder en komen uiteindelijk terecht op de rommelmarkt. “Als nieuw” en “Nooit gebruikt.”
Zo heb ik op mijn digitale zolder een grote doos ongelezen e-books. De meeste gratis verkregen. Dat is het nadeel van gratis; beleving van waarde gaat toch hand in hand met prijs.
Met mijn nieuwe e-bundel Werk aan de Winkel maak ik me dan ook geen illusies. Mijn #businessblogs waren altijd al gratis, dus je krijgt deze bundeling van 70 blogs gewoon voor niks. Laten dan de grappige illustraties van Frank Los maar het verschil maken; de doorslag geven om hem tóch door te bladeren. Veel plezier ermee.