Een droomspeech van 2 minuten

door | 10 jan 2014 | communicatie, leiderschap, ondernemen, veranderen

Hij duurt maar 119 seconden, de nieuwjaarsrede van Jeroen Smit bij Knevel en Van de Brink gisteren. Te kort om iets over te brengen, zou je denken. Het tegendeel is waar. In die krap twee minuten zit veel om van te leren. Inhoud, voorbereiding, uitvoering… Kijk zelf maar even.

Soms overkomt het je. Je hoort iemand jouw verhaal opdienen. Bijna letterlijk. Ik had dat bij het luisteren naar die twee minuten. Alsof Jeroen Smit de notities voor mijn volgende column had ingezien. Aanloop en analyse, conclusies en gevolgtrekkingen; ik hoef die column nu niet meer te schrijven. Beter dan hij werd uitgesproken kan ik het toch niet formuleren. Dankjewel en alstublieft. “Gebruiken is immers belangrijker dan bezitten.”

Er waren grofweg twee soorten reacties te belezen en beluisteren op de speech en het erop volgende interview. Ten eerste die van de jonge, creatieve, ondernemende, maatschappijbewuste social media incrowd: “Dit weten wij al zo lang. En nu maakt híj sier met onze ideeën.” De ander soort van commentaar was sceptisch-ktitisch; “Mooi ideaal, maar gespeend van realiteitszin en van besef van hoe de wereld in elkaar zit.” De waarheid ligt natuurlijk in het midden en daarom was de timing van dit verhaal perfect. Nú breekt het moment aan om de economische werkelijkheid een duw te geven in een andere richting, een richting die beter recht doet aan onze planeet en aan onze kinderen en hun dromen. Het vertrouwen komt terug, daarmee de bedrijvigheid en de veranderruimte.

Twee minuten vol visie zoals je die van leiders zou mogen verwachten. Ik hoop dat ze meegeschreven hebben.