Deskundigheid verkopen is striptease

door | 12 mei 2010 | acquisitie, communicatie, presenteren

U weet te veel. Over rivierbekkenwaterscheiding, onderwijshuis-vestingsverordening, europese aanbestedingsprocedures en over warmtekrachtkoppeling. U weet zo veel, dat het onmogelijk in een uurtje past. U moet dus flink doorpraten om de ander een klein beetje van een soort van zeg maar een idee te geven, hoe veel er over te vertellen valt. U weet in ieder geval zo veel, dat die ander niet ruimschoots aan bod komt. Té veel dus.
Natuurlijk, deskundigheid verkoopt. Daar hebben we geen meningsverschil over, u en ik. Klanten vinden het heerlijk om over hun zorgen te praten met iemand die verstand van zaken heeft. Maar dan moeten ze wel aan het woord komen. En dat is soms lastig als je een expert op zijn praatstoel zet. Want dan vliegt de tijd.
Deskundigheid verkopen lijkt op striptease. Het gaat om het oplichten van een tipje van de sluier. Het appelleren aan de steelse blik, met een veelbelovend inkijkje en een spannende belofte. Meer komt er niet bij kijken. Hou uzelf in. Maak er niet teveel woorden aan vuil.