De Mythe van Must Know

door | 8 feb 2011 | communicatie, leiderschap, ondernemen

Iemand moet het zeggen. En vandaag ben ik iemand. Het belang van kennis wordt zwaar overdreven. Kennis is leuk, maar teveel ervan gaat je tegenwerken. Kennis is het zwarte gat van de ondernemer, zijn bodemloze put, haar gebed zonder einde. Kennis remt actie.
Er is een hele industrie die ons aan kennis verslaafd probeert te maken. De grote producenten zijn uitgevers en congresorganisatoren, die hun bedwelmende oogsten met bootladingen onze werkweek binnensmokkelen. De op- en cursusleiders zijn hun pushers op de straathoeken van ons werkveld. Op het internet delen allerhande dealers gratis kennis uit, zodat we op een dag niet meer zonder kunnen. Nooit genoeg. De zucht naar kennis is verslavend en verlammend.
Er is altijd wel iets nieuws om te weten, een theorie, een procesmodel, een checklist of een stappenplan. “Psst, boek kopen?” is verleidelijk, net als “Klik hier”, “Mis dit niet” en “Schrijf je in voor”. De lokroep van meer, meer en nog meer kennis houdt zo half Nederland van het werk. Op een dag versta je je vak en heb je genoeg gelezen om een jaar vooruit te kunnen. “Nee dank u, ik heb al een boek.” Er is een verschil tussen de aandrang om te willen weten en “need to know”.