De klant zit meestal fout

door | 4 sep 2014 | acquisitie, adviseren, communicatie, verkoop

Van het een komt het ander. Ik las de blogtitel “The customer is mostly wrong” (blogpost is een aanrader) en geef er mijn draai maar aan. De klant zit altijd goed als het gaat om het probleem, maar meestal fout als het gaat om de oplossing. Een klant die de oplossing goed heeft, die komt er vaak wel uit zonder je. Je beste klanten weten dat ze de oplossing niet weten. De overigen moet je dat duidelijk maken.

Behoefte aan training is geen probleem, training is een oplossing. Verstoorde werkverhoudingen is een probleem, maar daar is training niet de oplossing voor.

Onstopping van de goot is niet de oplossing. Dat de goot overloopt is het probleem. De oplossing is onderzoek waar het water vandaan komt en reparatie van die oorzaak.

De noodzaak van een nieuwe website is geen probleem. Een website is geen oplossing als het probleem een manke marktpropositie is. Misschien is er daarvoor geen remedie. De oplossing is dan dat iemand je dát duidelijk maakt.

Begrijp me goed; er is niks mis met leverancier zijn. De klant heeft een behoefte en jij mag leveren. Of iemand anders, die goedkoper, dichterbij, of sneller is.

Maar een beetje dienstverlener is geen leverancier, maar een therapeut. Die heeft klanten die begrijpen dat ze zich op het probleem moeten concentreren. En die voor échte oplossingen graag 100 kilometer omrijden.

 

>ABONNEER MIJ OP NIEUWE BLOGS<