De drie hoofdpunten van strategie anno 2013

door | 17 jan 2013 | communicatie

Voor de groentenman is het overzichtelijk. Hij heeft voortdurend alles binnen zijn blik. In één oogopslag overziet hij zijn winkel; de kwaliteit en presentatie van producten, de deur, de kassa en de klanten. Geen moment is hij met iets anders bezig. Alles is verkopen.

Zaken zoals van de groentenman zijn er veel, maar ze zijn niet in de meerderheid. De meesten van ons ondernemers hebben minder kort zicht op de business. Omdat die business groter en meer gespreid is, omdat er geen winkel is of zelfs geen tastbare producten. Omdat de aandacht moet worden verdeeld over veel meer gebieden, mensen en prioriteiten. Waardoor we de helft van de tijd met iets anders bezig zijn. Iets anders dan verkopen.

Feit is dat het niet de tijd is om met iets anders bezig te zijn. Niet als ondernemer en niet als medewerker, waar ook in de organisatie. Alle aandacht – van bijna iedereen – moet nu zijn bij de klanten en bij de kassa. Strategie anno 2013 is kiezen voor 3 dingen; verkoop, verkoop en verkoop. De rest is goed geregeld en kan het wel even lijden. Alle hens aan dek en iedereen verkoper.