Beste ondernemer, ga je stoppen met verkopen of stoppen met service?

3 jul 2024 | tevroegpensioen, verkoop

Ik stond erbij en ik luisterde ernaar. Meneer en mevrouw waren heel blij met hun nieuwe fietsen, die ze kwamen ophalen. Ze hoefden alleen maar even te gaan zitten; koffie? tijdschriftje? snoepje uit het mandje op tafel misschien?. De fietsen stonden klaar voor ze, maar de verkoper was nog even bezig. Ik ging zelf eerst maar naar de markt, want het was druk in de winkel. Toen ik een uur later terugkwam zaten mijnheer en mevrouw er nog. Ze waren iets minder blij.

Dingen maken was nooit een probleem voor bedrijven. Bedenken, ontwerpen, inkopen, produceren ging altijd als vanzelf. Onderhouden, repareren en servicen ook. Waar het echt op aankwam was de gemaakte dingen verkopen; marketing en sales. Iedere ondernemer zal het beamen: verkopen is het moeilijkste dat er is. Daar gingen altijd de budgetten heen. En de bonussen. Maar het zijn andere tijden nu, in sommige branches.

Wat veranderd is, is de schaarste. Er is geen schaarste aan kopers meer, maar aan makers en materialen. In een aantal sectoren van technische en luxegoederen is er een fenomenale koopkracht. Terwijl die goederen en de diensten die erbij horen regelmatig nauwelijks te leveren zijn. Grondstoffen zijn schaars of duur en vakmensen niet te vinden. Voor de winkeldeur staan twee rijen kopers. Die van vandaag, wachtend om te mógen kopen. En die van gisteren, wachtend op levering, reparatie of service. Welke rij denkt u dat voorrang krijgt?

Het is een spagaat voor ondernemers. Klanten werf je met de belofte van service, maar wát als je weet dat je die service niet kunt waarmaken? Wat als pas over drie weken plek is voor reparatie van uw auto? Wat als de montage van uw panelen moet wachten op extra monteurs na de zomer. Wat als de aflevering van uw nieuwe fiets wacht omdat de rij van de kopers voorrang heeft?

Ondernemen is deels opportunisme; wie dan leeft, die dan zorgt. Verkopen doe je met de belofte van service. Maar wát als je weet dat je die service niet kunt waarmaken. En wát als dat zich rondpraat en klanten gaat kosten? Lost dat zich vanzelf wel op ondernemer, of zet je een stop? En waarop?

 

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer: