Je zult maar zo ver gekomen zijn als sollicitant. Uit honderd brieven eruit gepikt, tien kandidaten voor de eerste en nog drie in de tweede ronde. Je bent heel dicht bij de baan van je dromen en wacht met smart op het verlossende telefoontje. En dat blijkt dan niet verlossend maar teleurstellend. Het duurt twee minuten en bijna alles wat er dan gezegd wordt ben je direct vergeten.
Slecht nieuws brengen is lastig. Slecht nieuws ontvangen nog lastiger. Direct na de aankondiging van een tegenvaller zijn we niet zo goed in het verwerken van informatie. De emotie zit helder denken in de weg en ook ordenen en opslaan. Hele belangrijke feedback verdwijnt als badwater in het putje. En om nou terug te bellen over de baan die je net níet gekregen hebt is voor veel kandidaten net één brug te ver.
Beste net-níet-werkgever. Laat je zien van je meest professionele kant. Geef je afgewezen kandidaten waar ze recht op hebben, na hun investering in jouw bedrijf. Geef ze feedback waar ze wat aan hebben en doe dat op een moment dat ze er wat mee kunnen. Mijn tips:
- Wees vriendelijk maar duidelijk in het slecht nieuws gesprek
- Geef direct een korte toelichting met maximaal één of twee argumenten
- Beloof dat je na een paar dagen terugbelt voor een iets langer gesprek , als de ander dat op prijs stelt.
- Kom die belofte na.
- Geef in dat vervolggesprek glashelder aan waarom de kandidaat (uiteindelijk) is afgevallen. Hanteer daarin de principes van professionele feedback.
- Vermijd verklaringen die te maken hebben met andere kandidaten. Daar aan heeft de kandidaat niets.
- Focus op de informatie en het gedrag die je uiteindelijke twijfel bij hem of haar gevoed hebben.
- Wees eerlijk. Vertel wat jij en je collega´s onder elkaar afgewogen hebben.
Geef je bijna-werknemers de kans om iets van je te leren.