Aangenaam

door | 9 dec 2008 | communicatie, verkoop

Hij stond naast me en leende mij zijn pen. Ik keek naar een onbekend logo en vroeg: “Oh, en wat is dat voor bedrijf”. Hij ging er eens recht voor staan: “Wij leveren hoogwaardige onderzoeks-, advies- en exploitatiediensten op het gebied van ruimtelijke en omgevingsplanning en inrichting van park- en leisurefacilities ten behoeve van lagere overheden en gebiedsontwikkelaars.” Daar moest ik wel even over nadenken, maar hij ging al verder. Tot we terug de zaal in moesten.
Veel elevator pitches zijn belabberd. Als mensen praten en denken tegelijk komt er vaak geen einde aan en hebben ze al helemaal geen tijd om te luisteren. Verder dan het uit het hoofd voorlezen van de bedrijfsbrochure komt het meestal niet. Mens ondergeschikt aan machine. Niemand wordt er wijzer van.
Lastig dus, zo’n deskundigheidsbewering of competentieclaim, zoals het ook wel heet. Kort is een vereiste, simpel een voorwaarde en spannend maakt er kunst van. Je enige doel: iemands nieuwgierigheid prikkelen.