Acht tips van Samsom

door | 6 sep 2012 | communicatie, presenteren, verkoop

Het zit hem niet in de stropdas en het ligt ook niet aan de stem van Diederik Samsom. (Al had Pacelle van Goethem gisteren een goed verhaal over diens nieuwe “rust en diepte”). Zelfs zijn dossierkennis geeft niet de doorslag, net zo min als de slimme boven-de-partijen opstelling. Niet één van deze factoren verklaart de opmars van de PvdA lijsttrekker. Het is het geheel dat het verschil maakt.

Grotere tegenstelling dan tussen CDA en PvdA bestaat niet. Buma cs. stralen in alles uit, dat ze de schade zoveel als mogelijk willen beperken. Samsom en zijn team hebben ingezet op het premierschap en niks minder. En dat op het moment dat stemmendief Roemer virtueel al in het torentje zat.
Terug van vakantie knipperden we even met de ogen bij het zien van de stropdas. Maar al snel kregen we ook de andere stukjes van de puzzel. En we houden nu eenmaal van plaatjes die kloppen.

Acht tips van Samsom:

  • Luister naar wat je markt vraagt (politici die eerlijker zijn)
  • Voorspel wat je concurrenten gaan doen (bekvechten)
  • Kies een onderscheidende boodschap (samen doen)
  • Leg de lat te hoger dan wat realistisch is (grootste partij worden)
  • Positioneer je in lijn met die keuzes (boven de partijen)
  • Doe je huiswerk (kennis, feiten, argumenten)
  • Zorg dat alles klopt (inhoud, toon, presentatie)
  • Wijk niet meer af van je lijn (ga niet meer in de verdediging)

Mensen houden van je praatjes. Mits ze kloppen met je plaatjes.