Hoe je er voor zorgt dat je nooit buitenspel staat

door | 8 dec 2011 | communicatie, presenteren, verkoop

Het is heel verleidelijk. Aan iemand uitleggen wat je werk is door te benadrukken wat je niét bent. Ik hoorde het mezelf deze week nog doen. “Wat ik niét ben is weer zo’n trainer.” Dat was op een congres voor trainers; echt kwaad kon het daar niet. Maar voor een klant kan het behoorlijk verwarrend zijn. Wat ben je dan wel? Dan moet je opeens veel uitleggen en dat moet je niet willen.
Zo las ik net een artikel van een interimmanager, die het woord interimmanager van zijn kaartje had verwijderd. Ik snap het, maar toch… Vergelijk het met voetbal. Als niemand weet dat jij de veel scorende spits bent, wie gaat je dan de bal toespelen?
Ooit was er een fabrikant van vruchtensap, die een nieuw product had bedacht dat zo lekker was, dat het geen vruchtensap mocht heten. Het woord stond dan ook niet op de verpakking. De vakkenvullers in de supermarkt zetten het daarom maar bij de limonades en omdat er ook geen limonade op stond kocht geen mens het. Het product werd alsnog een succes toen het een nieuwe naam kreeg: “vruchtensap -maar-dan-wel-de-allerlekkerste”.
Noem jezelf fietsenmaker en niet mobiliteitsadviseur, telefoonverkoper in plaats van connectivity-expert. Blijf gewoon groenteman en weersta de verleiding van van de term vitamine-dealer. Maak wel in één en dezelfde beweging duidelijk dat je niet de eerste-de-beste, maar juist de allerbeste bent. Vertel voor wie speciaal, wat ze dat oplevert en hoe je dat waar maakt. Zorg dat ze je direct kunnen plaatsen. Zet jezelf niet buitenspel met je eerste beweging.