Opgelucht zijn dat je een opdracht niet krijgt? Het komt voor. In de eerste plaats ben je teleurgesteld, maar tegelijk denk je ook: “Nou misschien maar beter zo.” Het is een vreemde ervaring, die de meeste ondernemers toch ooit wel eens hebben gehad. Een offerte die je beter maar verliest? Wat zit er achter?
De eerste mogelijkheid is die van boven je macht gereikt hebben. Iets aangeboden hebben waarover je al twijfelde of je het waar kon maken. En nog steeds twijfelt. De lat hoog leggen is één. Té hoog is iets anders. Misschien heeft de klant dat ook aangevoeld.
De tweede mogelijkheid is dat je het werk eigenlijk helemaal niet wilt. Lastig om toe te geven, maar je zou liever iets anders doen, of voor een betere prijs. Dat je toch iets hebt aangeboden, was het gevolg van een moment van zwakte. Verkeerde gretigheid, onvoldoende rust of vertrouwen om te wachten op goed werk. Werk dat wél bij je past. Beter maar zo.
Dan is er nog een derde mogelijkheid; die van gebrek aan klik met de klant. Je hebt iets aangeboden zonder dat je precíes weet wat de vraag en de achterliggende behoefte is. Je bent te snel opgehouden met vragen stellen. Natuurlijk, soms is het de klant die dat afhoudt. “Het is toch wel duidelijk zo?” Maar het is jouw verantwoordelijkheid om dan “Nee” te zeggen. Door te gaan. Aan te sluiten. Niet gedaan? Eigen schuld.
Zo’n offerte die je beter maar verliest, die herken je uit duizenden. Je voelt het, al voor je hem maakt. Of niet maakt.