Het is niet goed genoeg. Als je klanten tegen je zeggen dat ze tevreden met je zijn. Dat ze veel aan je gehad hebben. Dat het de moeite zeker waard was.
Ik zou er niet blij mee zijn. Als ze zeggen dat ze zeker dingen zullen gaan toepassen. Als ze beloven je de volgende keer vast weer te zullen bellen. Als ze je bedanken en zeggen dat het prima voor elkaar was. Het is gewoon niet goed genoeg.
Je bent de deur nog niet uit of je goede gedrag wordt onderuitgehaald. Uit alle hoeken en gaten komen concurrenten, met hun belletjes, bezoekjes en hun eventjes. Met hun websites, brochures en e-books. Met hun mailings en blogposts en hun tweets en statusupdates. Niks slechts over jou natuurlijk, maar je zit in het vergeethoekje voor je de parkeerplaats af bent. Dat is het leven.
Er is maar één manier om overeind te blijven in al dat geweld en dat is een standbeeld. Een standbeeld van jou in de hal bij de klant. Een standbeeld in de kantine, eentje op de parkeerplaats en een borstbeeld op het bureau van de directie. Dat zal ze leren, je concurrenten! Zo’n standbeeld moet je wel verdienen natuurlijk. Alleen een standbeeld is goed genoeg.