Wie verkoopt er eigenlijk nog wél?

door | 5 aug 2011 | communicatie, klantgerichtheid, marketing, ondernemen, verkoop

Ik werd gebeld door de verkoper van mijn garagebedrijf. Hij vertelde me dat er een nieuw model is van mijn huidige auto. En dat hij zelf op het ogenblik in een demonstratiewagen van dat nieuwe model rijdt. En dat hij me die graag een keer een weekend uitleent. Zo maar. Om er mee kennis te maken. Dit weekend bijvoorbeeld. Of ik dat op prijs zou stellen? Dan kwam hij vanavond even langs om auto’s te ruilen. Leuk toch?
En toen werd ik wakker. Het was natuurlijk een droom. In de tientallen jaren dat ik al in auto’s van de duurdere middenklasse rijd ben ik nog nooit gebeld door een autoverkoper. Gewoon nooit. Het zal wel niet nodig zijn. Of te druk in de showroom. Het enige waarvoor de garage mijn 06-nummer belt is om me te vertellen, dat de kosten van de grote beurt tegenvallen. Het enige.
Binnenkort lanceer ik een nieuw programma met titel Iedereen Verkoper. Het doel is bewustwording van het belang van verkopen. Actieve verkoop in de breedte binnen organisaties. Verkoop door iedereen, omdat alleen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid alleen echt niet voldoende zijn. En om voor goed af te rekenen met alle negatieve associaties bij verkopen. Zoals die bij autoverkopers.
Want als autoverkopers al niet verkopen, wie verkoopt er dan nog wel?