Sssst

door | 10 okt 2008 | coaching, communicatie

Het is een verkoperskwaal, maar hij komt ook bij gewone mensen voor; veelpraten. Het oogt goedaardig, want gedreven, gepassioneerd, vol van product, dienst, bedrijf, zichzelf. Maar; “hij weet het wel overtuigend te brengen” is een pluim met een roestig randje. Het is een compliment voor de inspanning, maar zegt niks over de aansluiting.
Veelpraten is een aandoening die zich kan ontwikkelen tot een behoorlijke handicap. Als het zich verspreid gaat het in de weg zitten van resultaten en effect op anderen. De beperking is goed behandelbaar als ze voortkomt uit onzekerheid en angst voor de stilte. Lastiger is de variant “bord voor de kop”, met vergroot ego en onderontwikkelde sociale antennes. Komt nog teveel voor, juist in commercie.
Er is geen pijnloze remedie, het enige dat helpt is direct knijpen zodat het pijn doet. Gewoon opstaan en weglopen kan, maar is wel een beetje bot. Ik doe het liever met een glimlach. Strak aankijken en vinger op de lippen. Werkt altijd.