Hoe je klanten vindt met smart

door | 12 dec 2011 | acquisitie, communicatie, klantgerichtheid, verkoop

Het is wel mooi geweest, met het navelstaren. We zijn er helemaal klaar mee. Genoeg nu, we weten het nu wel; wat onze kracht is en onze visie, onze kerncompetentie en onze focus. Dagen hebben we geworkshopt, over onze passie en authenticiteit, over onze drive en onze droom. Basta nu. Tijd voor iets anders.
De komende maanden hebben we het niet meer over ons en alleen alleen nog maar over de markt. Over wie onze klanten zijn, wat ze nodig hebben en waar we ze vinden. Ze zijn een beetje ondergesneeuwd bij al dat gepeuter in ons professionele zelf; onze klanten. En we zijn en-passant ook gaan geloven, dat we voor iedereen de wijsheid in pacht hebben, of de spullen op voorraad. (Dat krijg je met al die zelfovertuiging.) Maar markt en klanten, waar begin je dan vervolgens?
Oude marketingwijsheid en nog altijd lastig in de praktijk; je markt goed segmenteren. Weten voor wie je er bent en vooral voor wie bij uitstek. Valt het niet mee om het zo precies te maken? Begin dan maar gewoon met het tegengestelde; opschrijven aan welke deuren je niét gaat leuren, waar nog meer niet en waar verder ook niet. En blijf doorgaan. Net zo lang afstrepen tot je een heel klein groepje prospects overhoudt. En dié paar, die zouden wel eens met smart op je kunnen zitten wachten.