Weet jij eigenlijk wel wat je wilt?

door | 13 sep 2010 | communicatie, leiderschap, ondernemen

Nog zo’n workshop plannen, terwijl voor de vorige drie geen belangstelling was. Je netwerklidmaatschap verlengen, terwijl het je nog niets heeft opgeleverd. Weer naar die beurs, terwijl je vorig jaar zei dat het de laatste keer was geweest. De regio van je direct mail vergroten, omdat de respons te klein was. Nog meer bedrijven bellen, want je weet nooit wanneer het wel voor je gaat werken. Ondernemen is doorzetten, maar het kan ook drammen worden.
Het kan ook anders. Gisteren nog alleen on-line, vandaag toch met vestigingen. Aan competities doen we niet mee, behalve wanneer het zo’n mooi project is. We nemen niets op voorraad, maar in dit geval maken we een uitzondering. Aan sponsoring doen we niet, maar dit is wel een heel bijzondere gelegenheid. Die sluitingsdag was een goed idee, maar dat was toen. Flexibel zijn is iets anders dan met alle winden meewaaien.
Ondernemersdilemma nummer één is doorzetten versus meebewegen. Weten wat je wilt versus pakken wat zich aanbiedt. Kun je de rode draad volgen en toch de losse eindjes meepakken? Als het hierover gaat ben je als ondernemer zelf soms je slechtste raadgever. Heb het er vaak over met je buddy’s en maak dan je keuze. Ondernemen is kiezen en delen.