Het nieuws is nutteloos

door | 12 apr 2011 | leiderschap, zelfmanagement

Het is misschien wel het grootste misverstand van onze tijd: dat het nieuws belangrijk is. Nieuwsproductie is het bestaansrecht van een wereldwijde industrie. Nieuwsconsumptie is een belangrijke tijdbesteding van de halve wereldbevolking. Nieuws moet dus wel belangrijk zijn? Nee, 99% van het nieuws is nutteloos.
Met verreweg het meeste nieuws kan ik helemaal niets. Ja, ik kan er de dag mee volmaken, maar dat betekent nog niet dat er iets uit mijn handen komt. Voortdurend nieuws consumeren is wel heel verleidelijk. Nieuws heeft de verlokking en de schijn van belangrijk, maar is dat niet. De nieuwsindustrie maakt urgentie en wij maken de vergissing.
Covey heeft er over geschreven en Godin doet het nog dagelijks. Als je het verschil tussen belangrijk en urgent niet scherp hebt, kun je je leven lang druk zijn en tegelijk niets tot nut.
Urgent is afleiding en dat is wat nieuws doet: je aandacht wegleiden van wat je zou moeten doen. De urgentie van het nieuws is zo een alibi voor uitstel.
Het nieuws van een tsunami is niet belangrijk, behalve als je op het strand staat. Een verkeersinfarct heeft geen betekenis, als je die ochtend aan je bureau werkt. Het aftreden van een politica is urgent én belangrijk voor slechts een paar honderd mensen. De meeste anderen doen er slimmer aan even te wachten met de consumptie, tot er context en achtergrond bij geleverd worden. Het meeste nieuws wordt er beter van even wachten tot het geen nieuws meer is.
Proactieve mensen hoor je niet zo vaak over het nieuws. Ze hebben belangrijkere dingen aan hun hoofd.