We nemen té snel genoegen met het antwoord op de hamvraag. De vraag naar wat hét ding is, het ding, HET DING. U doet in leasing, printersupplies, stedenbouw of spuitgieten, oké. Maar wat is uw ding daarin? Wat maakt u bijzonder?
U kunt zich de vraag niet vaak genoeg stellen. Uw eerste antwoord en uw zevende helpen u op weg, maar niet meer dan dat. Deskundigheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgerichtheid zijn slechts aanloopjes. U zult verder moeten, dieper graven, meer wegpellen. Overschakelen van vergrootglas op microscoop. Wat maakt dat ze voor u kiezen? Wat wilt u ze horen zeggen? Wat is dat ene? Wat is uw ding?
Zo jezelf doorzagen kan best ontnuchterend zijn. We willen graag veel zijn en liefst voor iedereen. Maar hoe meer u het afpelt, des te meer schil en des te minder kern u overhoudt. Is dat dan alles?
Geef het niet op, maar ga door tot u het licht ziet. Tot het verbazende besef doorbreekt, dat ben ik en daarin ben ik enig, uniek, niet te evenaren. Ga vervolgens daarvan meer werk maken en dan komen die andere dingen als vanzelf op u af.