Als u wilt kunt u de halve dag koffiedrinken en nog op kosten van uw klanten ook. U hoeft zichzelf maar uit te nodigen en u bent welkom. Voor even bijpraten, met een kopje koffie, maar zo had u het zelf al aangekondigd, toch?
Als nepklanten ergens kwistig mee zijn is het met koffie. Zo’n bakkie is namelijk veel goedkoper dan een opdracht. En als agendavulling en spraakwater is het ook heel geschikt. Natuurlijk bent u welkom, ga zitten en luister maar eens.
Er zijn minstens zoveel nepklanten als echte klanten. Ze bevolken kantoren en burelen als zandkorrels tussen de straatklinkers. Ze ontlenen bestaansrecht aan koffiedrinken, hele dagen, met u en vele anderen. Ze zijn u dankbaar als u op bezoek komt; het vult hun werkdag. Ze hebben niks te vertellen, maar verhalen te over. Ze gijzelen u met een lonkend perspectief van opdrachten en werk. Maar het zijn luchtspiegelingen in een kale woestijn. Nepklanten zijn terroristen.
Nee dan echte klanten, die moet u er tussenuit weten te pikken. U herkent ze aan hun kritische vragen. “Hoezo koffie, waar gaat het over en wat word ik er beter van?” Eenmaal aan tafel zijn ze kort van stof en beschouwen ze de koffie als bijzaak. Met hun kunt u zaken doen, mits u niet om de hete brij heendraait.