Hum hum, ja ja

door | 28 sep 2009 | communicatie

Het lijkt een nuance, maar is dat niet; het verschil tussen goed vragen stellen en de goede vragen stellen. Wie zelf regelmatig klant is kent het onderscheid maar al te zeer. Vragen stellen kan iedereen. Maar vragen bedenken die verschil maken is voorbehouden aan de elite.
Wie een beetje oefent, kan een ander uren laten praten. Een open en aandachtige opstelling  is weerstaanbaar voor weinigen. Soms is het functioneel, maar net zo vaak ook niet. Teveel praten is namelijk de valkuil van velen. De ander daarin aanmoedigen is respectvol noch efficiënt. 
Goede vragen hebben een ander effect.  Ze zorgen er niet voor dat de ander leegloopt, maar juist dat die even stilvalt en nadenkt. En ze worden vaak beloond met “Da’s een goeie vraag.” Dergelijke vragen zijn schaars en scherp en ze komen voort uit kennis van zaken en echte verplaatsing in de ander. Ze leiden naar de kern van de zaak. En naar zaken.