Waarschijnlijk ken jij ze ook wel. Die ondernemers die de groei lijkt aan te waaien. Die in crisis én in hoogconjunctuur jaar na jaar maar blijven plussen. Het lijkt wel of iedereen die ze tegenkomen klant bij ze wordt. Ze beginnen aan de ene onderneming na de andere en alles groeit uit tot een succes. Wat is hun geheim?
Ik ken ook een aantal van die groeimagneet-ondernemers. En ik zie in hun gedrag overeenkomsten die er mee te maken moeten hebben. Daarvan licht ik er hier één uit, een die het dichtst komt bij ¨magnetisme¨; letterlijk aantrekkingskracht. Dat houdt in dat ze een verleidelijke geruststelling uitstralen richting andere ondernemers. Ze tillen niet zo zwaar, ze doen niet zo ingewikkeld, ze relativeren hun toegevoegde waarde net niet helemaal weg, maar wel bijna. Of, zoals ik ze vaak hoor zeggen: ¨Zo ingewikkeld is het niet¨, of ¨Hoe moeilijk kan het helemaal zijn?¨
Het maakt niet uit in welke sector of branche je werkzaam bent, er gaat magie uit van mensen die dingen eenvoudiger maken. In tegenstelling tot de wereld aan consultants en ondernemers die het tegengestelde doen: hun klanten imponeren met kennis en complexiteit. Die zichzelf opblazen in plaats van openstellen. Nee geef mij dan maar: ¨Hoe moeilijk kan het helemaal zijn?¨Je zult maar worstelen met een vraagstuk, wakker liggen van een probleem. ¨Maar dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.¨ Voel je wat een aantrekkelijke belofte dat is? Wat een verleidelijk vergezicht. Ik snap dat magnetisme wel.
Natuurlijk heeft alles twee kanten. Ook bij deze ondernemersattitude liggen valkuilen op de loer. Want veel wat makkelijk líjkt, is in werkelijkheid best ingewikkeld. Achter de schermen (buiten zicht van de klant) wordt meestal keihard gewerkt om die grote belofte waar te maken. Daar worden de wonderen verricht, waardoor het uiteindelijk simpel kan líjken. Diezelfde ondernemer moet tegen zijn mensen daar uit een ander vaatje tappen, want die willen horen dat ze elke dag weer onmogelijke dingen waar maken. En ze hebben nog gelijk ook.