In iedereen schuilt een eikel

door | 8 okt 2018 | gedrag, zelfmanagement

Ik neem mijn heidagen graag letterlijk. Wanneer een klant het woord laat vallen, weet ik wel een paar inspirerende ¨buitenkantoren¨ op de Utrechtse Heuvelrug. Lekker centraal, veel ruimte, geen schermen en goedkoop. Een paar boodschappentassen met thermosflessen en gesmeerde bolletjes mee, plus een agenda die bestaat uit 4-5 woorden die we een beetje gaan uitdiepen. Betekenis geven.

Vrijdag begonnen we met een hoofd-leeg-wandeling in het bos. Hier en nu. Dit en dit. Halverwege werd de stilte doorbroken door iemand die opmerkte: ¨Wat zijn er toch veel eikels.¨ Na enige hilariteit werd besloten deze stelling toe te voegen aan de agenda. We waren er toch zomaar een klein uur mee bezig.

Het werd een relativerend gesprek, met een paar waardevolle conclusies voor dagelijks gebruik:

  • ¨Eikel¨ is minder identiteit dan gedrag. Vrijwel niemand is altijd een eikel. (Moet gezegd dat sommige mensen hierop wel uitzonderingen wilden toestaan).
  • Eikelgedrag is vaak situationeel; bepaald door de omgeving.
  • Iedereen gedraagt zich wel eens eikelig en heeft zijn of haar eigen triggers die het uitlokken.
  • De triggers voor eikelgedrag zijn vaak allergieën. Het helpt om die allergieën te kennen en begrijpen (?), die van anderen en vooral die van jezelf.
  • Het enige eikelgedrag dat je echt kunt veranderen is dat van jezelf.

Voor wat mij betreft: Mijn eikelgedrag wordt vooral uitgelokt door mensen die me ongevraagd onderbreken met een verkoopboodschap. Er moeten callcenters zijn waar mijn mobiele nummer groot en rood doorgehaald op het whiteboard staat. Waarom heb ik juist dié allergie? Nog maar eens over nadenken.