Je kunt er niet zoveel aan doen

door | 16 jan 2013 | coaching, communicatie

Ook altijd gedacht dat feedback gaat over de ander? Over hem of haar en wat jij vindt van diens ge- en misdragingen? Dat die ander centraal staat in jouw terugkoppelen-van en jouw aanspreken-op? Jammer, want  feedback gaat maar een klein beetje over die ander, voor het merendeel gaat het namelijk over jouzelf. Als het goed is.

Goeie feedback is in de eerste plaats van jezelf. Het is jouw waarneming, jouw gevoel daarbij en jouw wens hoe jij je zou willen voelen. Feedback is jouw cadeau voor de ander en het is aan hem of haar, om het al dan niet van je aan te nemen, uit te pakken en te gebruiken. Goeie feedback heeft de belofte van iets moois in zich.

Een stap verder is succesvolle feedback. Dat is feedback die ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Het is aan jou, om het daarvoor spannend en uitnodigend te maken. En dan is de ander aan de beurt. Meer kunt je er niet aan doen. Echt niet.