Ze kunnen wel zoveel beweren, maar op een dag is het dweilen met de kraan open. Dan kun je er marketing tegenaan gooien zoveel als je wilt. Dan kun je slimme campagnes of grote budgetten inzetten, maar dan helpt niks meer. Dan is de kwaaie geest uit de fles. Wat je dan ook nog beweert; het zal tegen je gebruikt worden. Neem Monsanto.
Het onkruidverdelgingsmiddel Roundup heeft geen goede naam. En producent Monsanto al helemaal niet, lees maar hier en hier en hier. En nu wordt Roundup weer in verband gebracht met leverziekten. Het bedrijf spreekt van bad science, een chique woord voor nepnieuws of antimarketing. Uit alle hoeken worden ze aangevallen en met alle middelen, dus ook met de modernste. En Monsanto is niet alleen. Producten, merken, politici; alles wat bouwt aan een reputatie loopt het gevaar onder verdenking te komen. Waar hebben ze het aan verdiend?
Het is de nieuwe werkelijkheid van het marketing- en communicatievak: nepnieuws en hoaxes; bezoedeling van je zorgvuldige gekweekte imago. Hardnekkig als het onkruid in je siertuin. Als je er eenmaal last van hebt is het bijna onuitroeibaar. Dan helpt niets meer. Zelfs Roundup niet.
Het antwoord is niet eenvoudig. Het gaat niet om communicatiebudget en niet om marketingslimmigheid. Het antwoord begint bij de voedingsbodem van je business. Die moet in essentie goed zijn en geen aanleiding geven voor kwaadspraak. Je business moet bloeien op echte betekenis en échte toegevoegde waarde, zodat kwalijke zaden en sporen geen grond vinden. En dat is niet vanzelfsprekend, dat is hard werk, ongeacht de omvang van je organisatie.
Die voedingsbodem van je business grondig onderhouden. Het is de essentie van marketing.