Ben jij ook vanzelfsprekend?

door | 9 jan 2017 | communicatie

Het is zo voor de hand liggend, dat je het niet nog een keer uitlegt. Zo logisch; daarover hoef je het toch niet weer te hebben? Dingen die zo vanzelfsprekend zijn, daar hoef je toch geen hele powerpoint presentatie van te maken? Of een blog over schrijven? Laat staan een boek. Een boek? Daarover? Ze zien je aankomen.

Het is een grote valkuil voor elke expert. Je vak en je kennis zo beheersen, dat het bijna onvoorstelbaar wordt, dat het voor anderen niet vanzelfsprekend is, voor de hand liggend, logisch. Maar wat een ABC-tje voor de expert, dat is voor de gemiddelde leek abacadabra, magie, toverkunst. Die leek moet het nog een keer uitgelegd krijgen. En nog een keer. Die zit te wáchten op die presentatie, dat artikel en dat boek.

Een grote valkuil is het, met twee professionele risico’s. Om te beginnen: de expert die het níet nóg een keer uitlegt, die gaat al gauw te ver vooruitlopen op zijn publiek. Die raakt ze kwijt en raakt zelf uit het zicht, bij de mensen die hij moet meenemen. Het tweede risico, wanneer je het níet nóg een keer uitlegt, is dat je expertise onvoldoende podium krijgt. Dat de mensen die er baat bij zouden kunnen hebben, het niet te zien en niet te horen krijgen. Mensen die klanten zouden kunnen worden. Zonde.

Dus ken jij of ben jij zo iemand? Zorg ervoor, dat het mij en al die anderen nóg een keer uitgelegd wordt. Het ís niet vanzelfsprekend en je bént niet vanzelf sprekend.