Wat is je queeste, ondernemer?

door | 16 nov 2015 | marketing, ondernemen, strategie

Geef mij maar wind tegen. Letterlijk. Gisteren nog. Normaal kom ik op een zondagmiddag tientallen, honderden sportfietsers tegen. Want lekker een beetje rond pedaleren in het zonnetje, dat wil iedereen wel. Gisteren – windkracht 7 en regen – telde ik op mijn hele ronde tweemaal 2 andere fietsers. Verder had ik het hele Gelders Binnenveld voor mijzelf alleen. Een machtig gevoel.

Wind mee op zijn tijd is lekker. Maar wind mee is ook een magneet. Iedereen kan iets neerzetten als alle omstandigheden gunstig zijn. Voor je het weet is de spoeling dun. En een feestje zonder aanleiding trekt meestal niet de spannendste gasten. Geef mij maar écht iets om te vieren, een prestatie, een overwinning, iets heldhaftigs. En zo werkt het ook in zaken.

Zonder weerstand is er geen winst. Anders zouden we het wel vondst noemen. En dat gaat verder dan no pain no gain, of in het zweet uws aanschijns. Geef mij maar ondernemers die vechten als David tegen Goliath, als Hansje Brinker tegen het water, of als Rosa Parks voor haar rechten. Ik val voor mensen met een doel dat groter is dan gewin, met een streven voorbij het materiële. Naar hun feestje kom ik graag. Als betalende gast.

Bespaar me je brochure. Ik hoor liever wat jouw queeste is.