Als je marketing flauwekul vindt

door | 7 okt 2014 | communicatie, marketing, ondernemen

Als je klanten vanzelf wel komen hoef je niet verder te lezen. En ook niet als je marketing flauwekul vindt. Als je gezond verstand meer dan voldoende acht om met je bedrijf succesvol te blijven, dan is dit schrijven niet voor jou bedoeld. Tandje bij, stapje extra, gewoon iets harder je best doen en dan komt het wel goed.

Dan verkoop je printers maar ook meubilair als het zo uitkomt. En tapijt natuurlijk. Van alle markten thuis.
Dan adviseer je over bouwen; huizen, scholen, nieuwbouw en verbouw, “you name it”. En je ontwikkelt projecten, of je verkoopt grond. Net zo makkelijk.
Dan bouw je websites. Best wel aardige websites. Maar je doet ook drukwerk. En events. En trainingen social media. Of timemanagement.

Er is niks mis met handel. Als je er een neus voor hebt, de contacten en de timing. En als je houdt van onderhandelen. Maar de meest ondernemers die ik tegenkom praten echt anders over zichzelf. Ze zijn “adviseur” of “specialist” of “consultant, “expert” of “deskundige”. Zeggen ze. Maar ze gedragen zich als handelaar. In alles wat los en vast zit. In alles wat voorbijkomt.

Marketing is iets anders. Marketing gaat over hele harde keuzes. En marketing gaat steeds meer over minder. Over super-, superscherp zijn, over glashelder zijn en confronterend, over niet-te-stoppen heilig vuur. Marketing is de ander bij de eerste kennismaking recht tussen de ogen raken, ontregelen. Goede marketing shockeert. Voel je hem?

 

Geen flauwekul? Neem een time out met je team: Marketing Met Ballen