Woorden om niet meer te gebruiken (in 2014)

door | 5 dec 2018 | communicatie, marketing, ondernemen

Geen mens gelooft je meer. Als je nu nog een betoog begint over hoe duurzaam je bent. Het heeft nu ook de Volkskrant gehaald; duurzaam is een hol begrip geworden; een galmende container zonder inhoud, zonder betekenis. Iedereen is duurzaam en niemand is duurzaam. Duurzaam? Je bent iedereen en je bent niemand.

Als we dan toch ons zakelijk lingo opschonen, weet ik nog wel een paar begrippen die weg kunnen. Wat dacht je van creatief, innovatief, klantgericht, onafhankelijk en professioneel? Geen missie en visie of je komt ze wel tegen, de afgesleten adjectieven. Betrouwbaar en modern lees je ook nog vaak. Net als synergetisch, integraal, gedegen en zelfstandig. Geen mens die weet wat je het betekent, maar het voelt zo lekker, die warme deken van corporate identity. Durf je nu nog jouw visie en missie uit de la te halen?

Het spoor heeft het decennia lang gedaan met “Veilig, Vlug, Voordelig”. Dat snapte iedereen. Ergens in het begin van de vorige eeuw kwam daar ook nog Verwarmd bij. Duidelijk. Daarna moet het zijn misgegaan met de NS. Hun Missie is nog steeds van een niet mis te verstane eenvoud, maar waar het fout gaat is bij hun Ambitie. (link werkt niet meer).  Dure woorden maken niet duidelijker.

Opmerking 2018:
De missie en visie van 2013 zijn vervangen door dit in 2016 ¨Mid term review¨ en ¨drempelloze-deur-tot-deur-treinbeleving¨. Nu in 2018 hebben ze er dit van gemaakt: Beter leesbaar, maar De Reisgenoot heeft er nu wel heel veel worden voor nodig. 

De boodschap voor 2014 én 2019 blijft:

Haal de slingers uit je etalage en de tierelantijnen uit je teksten. Vertel me wat je doet, voor wie en vooral waarom. Spreek me aan in gewone mensentaal, zodat ik je begrijp en voel dat dat je van vlees en bloed bent. Mensen houden niet van bedrijven. Mensen houden van mensen.

Je organisatie heruitvinden? Herontdekken wie je bent? Hulp nodig? Bel of mail me.

Origineel geplaatst op 5 december 2013