“A manager’s guide to the Galaxy” van Danny Jolink. Wie wat bewaart, die vraagt zich af: hoe kwam ik daar nou weer aan in 1996? Luxe band om 62 paginaatjes binnenzakformaat met open deuren en wijsneuzerige spreuken, ingeleid met managementbiechtformule nummer één: “What business are we in?”. Zal wel een relatiegeschenk geweest zijn.
Danny heeft het geschreven “voor dat kwartiertje, dat je even zit te wachten op je volgende afspraak. Omdat managers vaak helaas geen tijd hebben om dikke boeken te lezen.” Met tenenkrommers als “neem geen mensen aan, maar maak ze lid van de organisatie” en “op tijd is twee minuten voor tijd” en – eureka – : “beloon niet de stoel, maar degene die er op zit”.
Omdat het donderdag is doen we er nog een paar. Wat te denken van “verkopen is helpen inkopen”, “Vraag uw klanten wat ze willen en geef ze dat” en “Teamwork is cruciaal voor succes.” En dan heb ik de ergste deuren, over schoenen poetsen en schouderkloppen, niet voluit durven opschrijven. Een manager kan heel wat opsteken van deze leeftijdgenoot van me, die iets groots doet (deed?) in IT.
Tot zover was het lachen, maar schaamteloos is echt de laatste pagina, waar hij Zing, Vecht, Huil… van Ramses woord voor woord misbruikt voor een preek over “waar het om gaat in management.” Het dingetje van Danny is opgedragen “aan alle goudhaantjes, witte raven en roze olifanten.”
Zo, dat ruimt lekker op.