Maak van je speeddate een slowdate

door | 27 jan 2015 | acquisitie, netwerken, verkoop

Daten is natuurlijk nooit zo bedoeld geweest. Zo’n zaaltje met statafels en ondernemers die in een half uur zoveel mogelijk kaartjes uitwisselen. Twintig keer in een half uur je verhaaltje opdreunen en je visitekaartje pushen. En telkens gaat de bel weer. Speeddaten is een zakendingetje voor het aangaan van vluchtige contacten. In het echte leven gaat het anders.

Op een feestje of in de kroeg werken we de omstanders niet af in rondes. De meeste relaties komen toevallig tot stand. Een “match” is vaak het resultaat van een avondlange flirt; een spel van wederzijds aantrekken en afweren. De eerste klik kán een kwestie van seconden zijn, maar is meestal iets wat zich geleidelijk opbouwt.

Zakelijk speeddaten heeft geen zin, als je niet bereid bent tot langdurig slowdaten. Om echt te profiteren van je aanwezigheid zul je moeten investeren in flirten, met nieuwsgierigheid, echte aandacht en follow up. Tijd investeren.

Een one-night stand is scoren. Een relatie is winnen.